Skivrecension

Psalmsångens föränderlighet

Phønix

Hvad intet øre hørte end

Skivbolag: GO Danish Folk Music
Recenserad av: Gunder Wåhlberg
Publicerad: 20 Feb 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Hur ska en psalm sjungas i dag och hur sjöngs den förr? Den väletablerade danska folkgruppen Phønix lägger på sin nya cd den musikaliska tyngdpunkten på att arrangera äldre nordisk psalmsång genom att förena äldre texter med nyare tonbildningar. Genom en sådan omvandling får texterna i de gamla psalmerna och hymnerna en mer lättillgänglig melodisk utgångspunkt, de blir lättare att sjunga och kanske förstå. Men redan tidigt har traditionellt kända melodier, sånger, danser och ballader använts i kyrkliga sammanhang. På sin skiva tar nu Phønix ytterligare steg mot en modernisering av psalmsången genom närmande till nyare folkmelodisk inspiration.                                  

Med sin speciella instrumentering och musikform har kvartetten vunnit stort gehör genom sina konserter och turnéer. Deras populära folkliga musik väcker intresse runt om i världen. Med tyngdpunkt i gruppens ledande sångstämma finns dessutom Karen Præst på klarinett och basklarinett, Jesper Vinther på accordion och Jesper Falch på slagverk. Det rättframma raka sångsätt som solisten Karen Mose använder på den nya skivan är annorlunda än det vi känner från framföranden av våra gamla svenska folkliga koraler, som gärna sjungs med rik ornamentering och fraserad gestaltning. Den danska uppdaterade psalmsången i Phønix populariserade tappning framförs i en återhållen sånglig stil och med lättlyssnad instrumental variation.