Norsk jazz

Liv Andrea Hauge Ensemble

Hva nå, Ekko?

Skivbolag: Odin
Format: LP/CD/DL
Publicerad: 26 maj 2023

Liv Andrea Hauge skrev verket Hva nå, Ekko? baserat på grekisk mytologi, till Festspillene i Helgeland 2022. Här har vi en jazzensemble av det större formatet, med många namn från Norges yngre jazzscen, fångade live under Oslo Jazz Festival. Hauge har tagit in Ragnhild Moan på sång, Marte Eberson på synt och sång, och de så viktiga blåsarna Signe Emmeluth på saxofon och Torstein Lavik Larsen på trumpet. I rytmsektionen hör vi Fredrik Luhr Dietrichson på kontrabas och Andreas Winther på trummor.

Liv Andrea Hauge är född i Mosjøen i norra Norge, men bor i Oslo. Vi har tidigare kunnat höra henne i Ladybird Orchestra och Kongle Trio, vars debut-lp Live at Moldejazz släpptes nyligen. Liv Andrea Hauge Trios fjolårsskiva Live from St Hanshaugen rönte stor beundran i norska jazzkretsar. I widescreenverket På Hva nå, Ekko? tar Hauge själv hand om piano och sång.

Kompositören poängterar vikten av improvisation i ensemblen, och hennes önskemål förverkligas av Hauges medspelare. Ibland är det krångligt och krokigt, som i inledningen av All is changing, men det kan också vara vackert, som i den drömlika Again. Så är Hva nå, Ekko? också ett ambitiöst verk om den obesvarade kärleken mellan Echo och Narkissos, som sträcker sig över dryga timmen. Utgivningen sker på en dubbel-lp för att allt ska få plats.

Som tur är följer aldrig Hauge med medmusiker Narkissos öde och förälskar sig i sin egen spegelbild – det hade ju kongenialt nog lett till en obesvarad kärlek till musiken – utan låter det gemensamma skapandet styra. De fiskar djupare än så i musikens damm, ej blott på ytan.