Horizon
Storbandsjazz

Martin Sjöstedt & Stockholm Jazz Orchestra

Horizon

Skivbolag: Ubuntu Music
Publicerad: 23 feb 2024

Basisten Niklas Fernqvist får ta hand om stå-uppandet när Martin Sjöstedt väljer att sitta ned vid pianot framför att spela kontrabas på nya skivan. Så är Sjöstedt också en sällsynt kreativ multiinstrumentalist tillika kompositör och arrangör, gåvor han visar starka prov på här på albumet Horizon. Den är inspelad ihop med den nästa år fyrtioårsjubilerande institutionen Stockholm Jazz Orchestra, som han turnerat så mycket med. Senast SJO gjorde en skiva med Sjöstedts musik var på 2013 års mycket väl mottagna In the blink of an eye.

Horizon bjuder fyra originalkompositioner som delar utrymme med låtar av Charlie Parker, Herbie Hancock, Abdullah Ibrahim och dubbelt upp från John Coltrane. Martin Sjöstedt har noga tänkt ut och arrat allt med en specifik Stockholm Jazz Orchestra-medlem i åtanke. Lyxigt för – och med – de många solisterna på skivan. Fredrik Kronkvist och Johan Christoffersson (altsaxofon), Karl-Martin Almqvist (tenorsaxofon), Fredrik Lindborg (barytonsaxofon), Magnus Broo, Karl Olandersson och Nils Janson (trumpet) och Peter Dahlgren (trombon) har att göra – och de gör ingen besviken.

Nu är de inte musiker på skivan, men bröderna Erik och Johan Tengholm får en egen hyllningslåt i Tengtones. Låttiteln delar namn med brödernas skivbolag, som gjort så mycket för dagens svenska jazz. Se bara den senaste tidens skivor från Emma Josefsson, Stockholm Hot Seven, Erik Söderlind & Jonny Ek och Klas Lindquist Nonet. Ja, vi får inte glömma trumpetaren Erik Tengholms storbandsprojekt Tengholm Ullberg Big Band, det yngre gardet som blev med album i fjol. Att så många vågar satsa på storbandsformatet är intressant – se bara på Fredrik Nordströms färska storbandsskiva.

Martin Sjöstedt poängterar gärna att Stockholm Jazz Orchestra är mer av ett jazzkollektiv än ett regelrätt storband. Han vill ge de prominenta musikerna större frihet. Ändå märks det tydligt vem som ligger bakom allt, trots att skivan är fylld med musikernas lysande insatser. Trumpetaren Fredrik Norén brukar agera musikalisk kapten för SJO, men här är det Sjöstedt som sjösätter skeppet och håller stadig kurs mot den hägrande horisonten. Men utan besättningens hårda arbete hade skeppet aldrig fått upp ångan. Det här är ett team.