Heimespel
Traditionen mjuknar Lira Gillar

Flottorp / Solberg

Heimespel

Skivbolag: Taragot Sounds
Publicerad: 29 maj 2020

Det norska klassiska slåttespelet på hardangerfela är en tung och speciell uttrycksform som kan bjuda lyssnare motstånd med sin spelteknik och påträngande instrumentklang, kraftfull som styrkelyft. Ett instrument som alltid lockat traditionsspelmän att utveckla sitt spel till personligt utformad konstfullhet. Särskilt har solospelet på hardingfela blivit en uppburen norsk specialitet inom folkmusiken.

En vital yngre spelman som byggt sin kunnighet och karriär inom hardingtraditionen är Johanne Flottorp från Åmli, utbildad vid Norges musikhögskola. Hon har sina bästa källor och sin spelbakgrund bland flera läromästare; Otto Furholt, Torkjell Hagerud, Salve Austenå, Torleiv H Bjørgum, Øystein Rød, Magne Manheim, Anne Hytta, med flera. Alla i den räcka av kända hardingmästare som bevarat kärnan i slåttespelet.

Med traditionella slåttar från Agder och Telemark efter dessa spelmän vill Johanne Flottorp nu på sin andra skiva ge sin egen personliga form på slåttarna och göra dem mjuka och tillgängliga, men nu inte som solospelman.

Med känsla och hemhörighet i musiken gör hon det tillsammans med Åsmund Solberg på gitarr. Som verksam musiker inom flera musikområden är han på skivan en skicklig medskapare inom en feletradition som kan vara svårtillgänglig och kanske inte omedelbart gripbar. Med gitarren följer han dock lyhört med in i hardingspelets utmejslade stråk, inte enbart som ackompanjatör utan med ett inspirerat inkännande melodispel. I ett utsökt duospel mellan Johanne Flottorp och Åsmund Solberg kan vi tränga oss in i slåttespelets alla stildrag och fraser, vändningar och passager för att finna den melodiska formeln. Ett nytt samspel får här sin början inom en inarbetad musiktradition som både kan förändras eller bli vid det gamla.