Forteljing i songar Lira Gillar

Øyonn Groven Myhren

Haugtussa

Skivbolag: Heilo/Grappa
Format: 3CD/DL
Publicerad: 22 sep 2023

Den produktive norske författaren Arne Garborg gav 1895 ut sin nu snart 130-åriga sångcykel Haugtussa som omfattar 71 verser samt prolog. Verket har sedan tillkomsten kommit att ingå i den norska nationallitteraturen. Som bärande tema har hans diktverk den unga flickan Veslemøys utveckling och kärlek, hennes tro och tvivel samt inslag av folktro, liv och död, mystik och övernaturliga skeenden.

Som skildring av den tidens liv och tänkesätt, med storslagen natur och många musikaliska referenser i texterna, influerade dikterna Edvard Grieg som tidigt tonsatte och orkestrerade åtta delar av Haugtussa. Därefter kan sägas att Haugtussa onekligen blivit som ett sångbart romantiskt diktverk med ett brett och till synes tidlöst innehåll. Många tonsättare och sångare har sedan dess satt en klassisk musikalisk prägel på framföranden av valda delar ur verket.

Trots ett folkligt grundat textinnehåll har Haugtussa inte förrän nu fått en folkmusikaliskt mångbottnad förankring, och texterna fått den sångbara form som lyfter innehållet till balladsångens kvaliteter.

Øyonn Groven Myhren, en av Norges främsta företrädare inom äldre vokal folkmusik, har länge intresserat sig för att framföra sångcykeln på sitt sätt med nyskrivna melodier. Efter en ambitiös genomgång av hela sångcykeln har hon valt ut 34 verser och tonsatt dessa utifrån sin folkmusikaliska referensram och gett Haugtussa en måhända mer stiltrogen musikalisk grund. Hon har fördelat innehållet på tre cd-skivor så att berättelsen blir mer kronologisk och även kan följas i texthäftet utan det långa originalets olika sidospår.

Musikaliskt finns nu hälften av Haugtussa införlivad i den folkliga kvedartraditionen. En specialitet där Øyonn Groven Myhren använder sin röst med ett utsmyckat starkt och högstämt uttryck som ofta ligger i de högre registren. Hon har den unika kvedarstämma som också belönats genom att hon vunnit vokalklassen flera gånger i den norska landskappleiken. Hon är uppväxt i en familj med levande balladtradition.

I stundens hängivenhet framför Øyonn Groven Myhren rytmiskt och rikt varierat den omfattande sångcykeln, så olikt tidigare versioner. Varje strof får sitt innehåll laddat av hennes starka röst och gripande uttrycksfullhet. Dessutom spelar hon sälgflöjt, lyra och bas-langeleik.

Hennes medmusiker vid inspelningen är två av Norges mer profilerade musiker, här på en mängd olika instrument. Rasmus Kjorstad, spelman  och improvisationsmusiker på fioler, langeleik, hardingfela och munharpa, samt Tomas Nilsson, slagverkare på en räcka instrument som vibrafon, hackbräde, klockspel, rasselinstrument, gongar och bjällror. Med sitt följsamma, varierade spel skapar de en suggestiv musikalisk atmosfär som bär den vokala berättelsen framåt. En högstämd Haugtussa som kommer att leva vidare.

(Endast de första två av boxens tre cd-skivor är tillgängliga digitalt i nuläget. Den tredje släpps digitalt den 12 januari.)