Personlig afropop-soul-funk med strong känsla för ethiojazz Lira Gillar

Gili Yalo

Gili Yalo

Skivbolag: Dead Sea Recordings
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 15 apr 2018

Vad skapar människor musik av om inte av de erfarenheter vi bär på? Alla har sin unika livshistoria, så också Gili Yalo. Som femåring i mitten av 1980-talet flydde Gilo med sin familj undan hungersnöd från hemlandet Etiopien. Vägen till det förlovade landet, som samlar judar från världens alla hörn, gick till fots genom Sudan via dess ödemarker och flyktingläger. En resa som skulle ge perspektiv och få honom att upptäcka musikens stärkande och helande kraft.
Men det var inte förrän Gili mötte rasismen mot etiopiska judar i Israel som han började reflektera över sitt ursprung, återupptäcka sina rötter och uppväxten med etiopisk musik. I dag lever och verkar han i Tel Aviv, en pulserande urban storstad med enorm kulturell och språklig mångfald vilket också manifesteras på stadens kulturscener och i dess musikaliska uttryck.
Gili Yalo satte ihop ett band med handplockade medlemmar av lokala talanger. Hans kompositioner är en svängig blandning av afropop, soul, funk och dub med starka inslag av ethiojazz. Ibland helt instrumentala som öppningspåret, den rökiga Tadese med starka blåsare och ethiojazzkänsla. Selam spetsar till med ett snabbare tempo och med en kvinnokör. Den funkigare Sab Sam är en annan dansvänlig låt med lyrik på amarinja, precis som föregående låten. T’ebik’ew andas tydligt sjuttiotal, psykedelia och återigen ethiojazz men tempot är mer dämpat, kosmiskt atmosfäriskt där Gili gör vokala utflykter.
Flera låtar sjungs på engelska, ofta med ett positivt, stärkande budskap. Låten Africa med reggaekänsla är en duett med sångerskan Keren Dun. Hot shot, en till popreggae. City life, en stark låt om livet i storstaden. Fire med tydliga, hypnotiserande ethiojazztoner. Den melankoliska, fängslande New life med urskönt flöjtspel avslutar vackert hela albumet. En mångsidig och personlig debut med etiopisk retromusik i framkanten.