Marius Neset
Geyser – Live at Royal Albert Hall
Skivbolag: Act/NaxosFormat: CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 24 nov 2023
Dela den här recensionen:
Norske saxofonisten Marius Neset fick i uppdrag från BBC Proms att skriva ett nytt verk att premiärspela på 2022 års upplaga av den ansedda klassiska musikfestivalen. Prestigefyllt värre.
Neset skapade ett stycke om åtta satser, som sammantaget sträcker sig över 63 minuter. Nesets kvintett spelar på den liveinspelade skivan i gigantiska Royal Albert Hall ihop med de nitton musikerna i London Sinfonietta. Detta i en musik som förenar stilla skönhet med laddad intensitet. Titeln Geyser är enligt Neset också en metafor för musikens inneboende energi. En energi som bara väntar på att få sitt utlopp.
Kompositörens virtuositet på saxofonen ställs utom allt tvivel; han visar bredden av sitt kunnande samtidigt som han inte förlorar i känsla. Även norrmannens kvintett – pianisten Ivo Neame, kontrabasisten Conor Chaplin, trummisen Anton Eger, och Jim Hart på mjukgörande vibrafon, marimba och percussion – gör allting rätt. Deras spel sammansmälter på det till synes naturligaste vis med kammarorkestern, med den skicklige dirigenten Geoffrey Paterson i spetsen.
Även om Paterson i intervjuer berättat att orkesterns väldrillade musiker fick lära sig lyssna på nya sätt. Särskilt med tanke på exempelvis batteristen Anton Egers mångfasetterade – ibland rentav ”irrationella”, som han själv säger – sätt att spela, och alla de komplexa rytmiska mönster kammarmusikerna nu hade att förhålla sig till. Alla de grepp som ryms i jazzvärlden kan vara svåra att inlemma i sammanhanget. Flow, som en Nesets satser heter.
Nesets kompositioner varierar i uttryck, från intrikata utflykter till mer lättlyssnade passager. Jazzen, den klassiska musiken, de folkmusikaliska rötterna, och så de filmiska stämningarna som faktiskt kan föra tankarna till film noir – allt detta syns ihop i en sofistikerad väv som håller. Jag skönjer hela tiden nya nyanser vid upprepade lyssningar.
London Sinfonietta visar sig klara prövningarna galant. Ett kammarmusikaliskt dop som inte sker i klassicismens Wien utan snarare kan liknas vid ett elddop i Geysers lava.