Get behind the wheel
Americana Lira Gillar

Eilen Jewell

Get behind the wheel

Skivbolag: Signature Sounds
Publicerad: 26 maj 2023

Jag har länge varit oerhört svag för drottningen av moll, Eilen Jewell. Hennes melankoliska blandning av country, rockabilly, surf noir, folk, soul och blues kombinerat med ett berättande färgat av livets svärta, levererat med en röst som andas sval elegans har på något sätt fungerat som den perfekta kombinationen. Hon har länge vandrat på stigar upptrampade av storheter som Emmylou Harris, Loretta Lynn, Patty Griffin och Lucinda Williams utan att gå exakt i någon annans fotspår. För varje album har hon lyckats bibehålla sitt unika anslag samtidigt som hon utvecklat och breddat sitt egensinniga och svårdefinierade musikaliska panorama.

På sitt åttonde studioalbum är det som om hon fått en nytändning. Det bränner till redan från start på ruffiga Alive vars elgitarrer och pulserande trumkomp sakta piskar upp ett febrigt groove som kulminerar i ett förlösande skrik.

Det är en passande symbolik för tiden som ligger bakom. Under några månaders tid såg Jewell hur äktenskapet, bandet och till synes hela karriären föll samman och hon fann sig till sist sittandes i en avlägsen stuga i bergen osäker på om hon någonsin skulle kunna skriva musik igen.

Till sist bestämde hon sig för att sätta sig i förarsätet och inte låta omständigheterna styra. Kanske är det detta mycket aktiva beslut som gör att Get behind the wheel känns mer angelägen och berörande än tidigare album. Eller så beror det på att Jewell den här gången plockat in multiinstrumentalisten Will Kimbrough som producent.

Oavsett låter det ruffigare, Jewell sjunger med mer attack i rösten, basen låter tyngre och det är som om det finns en helt ny hunger och desperation i kompet. Inte minst har Kimbrough lyckats tämja Jewells ständige vapendragare Jerry Miller vars energiska gitarrslingor inte tillåts ta över utan färgar de starka låtarna lagom mycket, samtidigt som Kimbrough själv bidrar med strålade insatser på akustisk gitarr, mandolin och barytongitarr. Dessutom lyfter han in mer psykedeliska och rymliga arrangemang som breddar Jewells ljudlandskap ytterligare. Lägg därtill Jewells välskrivna och poetiska texter om sorg och förlust, tvivel och skam, motståndskraft och försoning och jag vågar påstå att Get behind the wheel utan tvekan är Eilen Jewells starkaste album hittills. Kanske är det nödvändigt med en ordentlig livskris emellanåt för att det ska bli riktigt bra.