Skivrecension

Gefilte fidl
Kammarklezmer

Freilach Mit Kneidlach

Gefilte fidl

Skivbolag: Global Music Centre
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 29 maj 2020

Dela den här recensionen:

Klezmerlåtar kan tolkas på de mest skilda sätt, och den finska kvintetten Freilach Mit Kneidlach har en stil som stundtals närmast blir kammarmusikalisk. Här står strängar i centrum med två fioler som huvudsakliga solister, de lika typiska klezmerinstrumenten dragspel och kontrabas backar upp, och låtarna får en särskild färgning genom ett cimbalom, hackbrädet som en gång i tiden även det användes av många judiska musiker men numera är rätt sällsynt i sammanhanget.

Alla melodier är traditionella, flera minst hundratalet år gamla, och många är klezmerstandards. Instrumentala danslåtar varvas med några mer finstämda spår, men här finns även sånger. Den frejdiga Shprakh ikh mir på utmärkt jiddisch livar upp stämningen, och texter på ryska och ungerska finns också med.

Freilach Mit Kneidlach gör riktigt snygga tolkningar och visar att klezmerlåtar kan vara starka och intensiva trots hyfsat låg volym. Här och där förekommer som omväxling solon på en högst oväntad oboe, också det mycket fint, och som avslutning en vacker duo på nyckelharpa och violone, gambafamiljens motsvarighet till kontrabas.


Fler recensioner

Annonser