Skivrecension

Anatolisk folkrock Lira Gillar

Altin Gün

Gece

Skivbolag: Glitterbeat
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 24 Maj 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Altin Gün hittade snabbt en europeisk publik med sin uppdatering av turkisk, psykedelisk folkpop från 1970-talet. Musik som varit i ropet ganska länge, via återutgivningar och samlingar med artister som Selda Bagcan och Erkin Koray. Men inget band har anammat soundet med samma entusiasm som holländska (!) Altin Gün.

Jasper Verhulst, som grundade bandet, blev besatt av turkisk musik via en återutgivning, började leta efter musiker, och hittade sångarna Erdinç Ecevit (även saz med mera) och Merve Daşdemir – båda har turkiska rötter – på Facebook.

När jag såg Altin Gün live tyckte jag nästan att det var för mycket retro även om den anatoliska folkpsykscenen skapade unik musik som man kan gräva i hur länge som helst. Den första plattan övertygade och uppföljaren Gece är minst lika bra, särskilt när man sätter låtarna i en kontext, och även lyssnar på äldre versioner och förstår vad de gör med ursprungsmaterialet. Flertalet låtar är folksånger som till exempel Selda tolkade, eller som sångare och baglama/saz-ikoner som Âsik Veysel och Neset Ertas gjorde i en annan era.

Musiken är långt ifrån jam och flummiga solon. Altin Gün betonar melodierna och skapar ett sagolikt sväng, med wah-wah-saz och snirkliga syntar som mest tongivande instrument. De ”poppar” upp låtarna utan att våldföra sig på originalen. Tio låtar. Nästan alla kunde vara hits. Inte illa.