Sara Parkman & Maria W Horn

Funeral folk

Skivbolag: Supertraditional
Format: LP/DL
Recenserad av: Rasmus Klockljung
Publicerad: 16 sep 2022

För sisådär femton år sedan fanns ett oerhört bra band som hette Kraa – sex tonåringar från Härnösand som spelade ösig folkrock med stark scennärvaro. Så småningom upplöstes gruppen när medlemmarna begav sig ut på skilda vägar, men flera av dem har fortsatt sina musikaliska banor. Sara Parkman har blivit en av folkmusik-Sveriges absoluta frontfigurer och hyllas stort även av en bredare publik och i medier. Kraa-basisten Maria W Horn utbildade sig till tonsättare och har arbetat mycket med elektroakustisk musik.

Nu samarbetar duon återigen. Funeral folk är en version av musik som skrevs till en dansföreställning, och ett sätt att utforska ritualer kring sorg och död. Föga förvånande har musiken en mycket stor spännvidd. Här finns allt från skimrande cittraklanger och brummande vevlira till tunga metal-riff och täta, kraftfulla röster. Spåret Till Margareta har en ljuvligt vacker fiolmelodi samtidigt som hotfullt mörk elektronik mullrar lågt i bakgrunden, och plötsligt bryter extremt distade toner loss. Även i ett annat spår dånar de långsamma metalriffen, och ur dem växer plågade, förvridna skrik fram.

Ofta är det väldigt spänningsfullt och jag skulle verkligen vilja se föreställningen som musiken skrevs till, för det är inte ett dugg svårt att tänka sig att den dramatiska effekten blir än mer slående där. Funeral folk är dock en oerhört stark lyssningsupplevelse även i sig själv, och jag hoppas att Sara Parkman och Maria W Horn kommer fortsätta samarbeta även framöver. Då kan vi förvänta oss ännu fler lika säregna som briljanta skapelser.