Skivrecension

Fragmentarium
Impro-folk

Erlend Apneseth

Fragmentarium

Skivbolag: Hubro
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 28 maj 2020

Dela den här recensionen:

Hardangerfelaren Erlend Apneseth följer upp sin rosade fjolårsskiva Salika, molika med den spännande Fragmentarium. Folkmusiken och felan ställs in i experimentverkstaden och ut kommer en musik som inte liknar mycket annat. Jo, liknar gör den förstås, då det handlar om hardangerfela och norska folkmusikrötter, men dessa har omplanterats i en ny sorts mylla. Ett crossoverkök med kärnor, skal och kryddor som kärvar i mellanrummen när du tuggar i dig det som serveras. Kompositören och bandledaren Erlend Apneseth får benäget bistånd av en flexibel grupp musikanter: Stein Urheim (gitarr/bouzouki/elektronik), Anja Lauvdal (piano/synt/elektronik), Hans Hulbækmo (trummor/slagverk/flöjt), Fredrik Luhr Dietrichson (kontrabas) och Ida Løvli Hidle (dragspel). En drone-stämning infinner sig i titelspåret, där samplade arkivinspelningar från Folkemusikksenteret i Buskerud möter en eller flera datoriserade (?) mungigor och så Apneseths fela som filar gott. Begrepp som tid och rum upplöses i musiken. Dåtid möter framtid. Du fallande jord är den andra låten som samplar ur Folkemusikksenterets arkiv och tillhör de mer harmoniska och lugna stunderna på albumet. Spåret Det mørknar kombinerar det droneindränkta lugnet med ett större mått oro i uttrycket. Elgitarren är himlastormande medan syntarna bildar molnrik fond över det mättade musikaliska landskapet. Filmiskt är bara förnamnet. Erlend Apneseth kan mycket väl visa sig vara den felande länken mellan norsk folkmusikhistoria och dess framtid.


Fler recensioner

Annonser