Bluegrassinfluerad country Lira Gillar

Caleb Caudle

Forsythia

Skivbolag: Soundly music/Rootsy
Format: LP/CD/DL
Publicerad: 18 nov 2022

Det blev inte riktigt som Caleb Caudle hade tänkt sig, men frågan är om det inte blev mycket bättre. Albumet Better hurry up hade funnits ute några veckor, fått fina recensioner och letat sig in på radions americanatopplista; väskorna stod i princip packade och Caudle var redo att ge sig ut på en lång turné när pandemin slog till och gjorde alla livespelningar omöjliga.

I stället för att skynda på blev det tillfälle att stanna upp. Caudle lämnade Nashville och flyttade tillbaka till bergen i North Carolina och tillbringade dagarna med att vandra, observera, reflektera samt skriva låtar. Och fundera över om han skulle kunna spela inför publik någon mer gång. Han bestämde sig för att göra ytterligare ett album – troligtvis det sista innan han skulle tvingas leta efter andra sätt att tjäna sitt uppehälle.

Resultatet har nu landat på skivdiskarna. Forsythia består av tio välskrivna låtar som lågmält utforskar en okänd framtid och samtidigt ser nostalgiskt tillbaka på sådant som varit. Det är texter som fylls med bilder av ekar, sykomorer, slingriga grusvägar som leder ner till floden, blixtupplysta natthimlar, de första vårdagarna, tuggtobak och bredbrättade hattar. Det är sånger som lugnar och letar sig fram obekymrat i sin egen takt, varsamt vägledda av Caudles trygga, varma, väderbitna countryröst.

Albumet är inspelat i Cash Cabin och John Carter Cash har producerat med den äran, men det är det meriterade bandet bakom Caudle som gör att Forsythia kommer att ligga långt upp på listorna när årets skivutgivning så småningom ska sammanfattas. Kontrabasisten Dennis Crouch och trummisen Fred Eltringham skapar en stabilt svängig grund som låter Jerry Douglas glänsa med smått utomjordiskt dobrospel och Sam Bush fylla i med briljant mandolinspel. Carlene Carter, Elizabeth Cook och Sarah Peasall McGuffey bidrar med ömsint stämsång som gör att Caudles utomordentliga blandning av bluegrass, folk och country lyfter ytterligare en nivå.

För det är ingen tvekan om att det här är sånger som fått växa fram och valts ut med omsorg, som spelats in med extra kärlek till detaljerna. Forsythia är ett vibrerande musikaliskt testamente, det mest genomarbetade album som Caleb Caudle åstadkommit hittills. Det är bara att hoppas att det inte blir det sista.