Marie Mørck Quartet
Fooling around
Skivbolag: AMP Music & RecordsRecenserad av: Linus Fröbom
Publicerad: 3 mar 2020
Dela den här recensionen:
Den danska sångerskan och frontfiguren Marie Mørck har hyllats för sitt mogna och breda sångregister. Med sin kvartett har hon turnerat runt om i Skandinavien och även i Kina. Aktuell med debutskivan Fooling around får vi ett prov på hur ny, nordisk jazz kan låta.
Det råder inga tvivel att mycket av inspirationen till skivan kommer från tidig femtiotals-cool-jazz. Lite av den lustfyllda melankolin som vi kan höra på Chet Bakers tidiga sångalster ryms bland annat i låtarna Exclusively yours och Under the grass. Men vi kan onekligen höra andra källor på Fooling around. Intro-spåret But not for me är ett Ella Fitzgerald-liknande swingnummer som siktar mot något slags förförisk kabaret-känsla men faller tyvärr platt och intetsägande i bristen på tillräcklig explosivitet. Det saknas helt enkelt udd, något extra.
Känslan av att något saknas är dessvärre ständigt återkommande på skivan trots att man stundtals fullkomligt häpnas över Marie Mørcks otroligt kontrollerade röst. Hon låter lika säker i både det låga som i det höga registret och vågar sig även ut i distande falsettsång och i låten Alice in Wonderland bjuder hon på riktigt snygga scatsångfraser.
Det finns några riktiga höjdpunkter på skivan. The color blue är en riktig nagelbitare. Med spännande dissonanser, mysigt dragspel och ett näst intill avantgardistiskt soloparti låter detta lite som något av Björks experimentella nittiotals-verk.
Låten Bornholm är också ett riktigt glansnummer. Älskar Mørcks dova, danska stämma ackompanjerat av Jonas Bäckman på kontrabas som riktigt vackert viras samman till en strålande sommarballad. Man kan nästan känna saltvattenstänket på smalbenen när man stirrar ut över en havshorisont från just Bornholm.
Utöver dessa två exempel finns inte direkt något som sticker ut, något som berör eller känns. Marie Mørck Quartet har potential men når helt enkelt inte ända fram med den här skivan.