Fåglarna / On the A and on the B
Frijazz

Swedish Azz & Gilbert Holmströms Kvintett / Per-Åke Holm­lander & Tim Daisy

Fåglarna / On the A and on the B

Skivbolag: Not Two
Publicerad: 8 aug 2016

Fåglarna är en fritt flygande tolvtumsvinyl med två spår. På första sidan får vi Gilbert Holmströms Sextett i en outgiven inspelning från 1967. Inspirerad av Alfred Hitchcocks långfilm Fåglarna – och säkert förebilden John Coltrane – gjorde göteborgaren Holmström ett grafiskt partitur till sin sextett. Det har nu även Swedish Azz har givit sig på, med ett resultat som andas respekt men också frihet. Ja, gruppen har förstås släppt Fåglarna loss live otaliga gånger under sina turnéer. Det speciella med inspelningen på sidan två av denna lakritspizza är att Gilbert Holmström själv medverkar på tenorsaxofon, liksom trumpetarkollegan Bengt Ernryd.
Allt fångat under en av alla dessa spännande kvällar på Rönnells antikvariat; ett välkommet vattenhål där den här typen av musik tillåts andas i skuggan av svampen på Stureplan. Mats Gustafsson trivs i sällskapet med sin barytonsaxofon och med Kjell Nordesons vibrafon som ett av många bollplank. Djeb13 förläner det hela ett instant-modernt perspektiv med sin live-elektronik och grammofon. Erik Carlsson övertygar bak trummorna och så har vi ju förstås Per-Åke Holmlander på tung tuba.
Holmlander är även aktuell med en egen tolvtummare på samma skivetikett: polska Not Two Records. B-sidans två spår är även inspelade i Polen i samband med festivalen Krakow Jazz Autumn i november 2013. Holmlanders tuba får sällskap av den Chicagobaserade trummisen och slagverkaren Tim Daisy, som spelat mycket med Ken Vandermark i diverse konstellationer. Samme Vandermark som Holmlander också lirar med ibland. Det är i just den otraditionella traditionen musiken på skivan hamnar.
A-sidans tre låtar är inspelade av kollegan Mats Äleklint i Stockholm och visar upp Per-Åke Holmlander helt solo med tuban. Det kräver sin musiker att göra något så dumdristigt som en soloskiva för tuba men Holmlander lyckas med skickliga grepp hålla intresset uppe. Det är dynamiskt formulerade stycken vi bjuds; två av Holmlander och en Dollar Brand-tolkning.