Skivrecension

(Exit) Knarr
Norskt jazzrus Lira Gillar

Ingebrigt Håker Flaten

(Exit) Knarr

Skivbolag: Odin Records
Format: LP/CD/DL
Recenserad av: Peter Bornemar
Publicerad: 19 nov 2021

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Norske basisten Ingebrigt Håker Flaten har funnits med i otaliga jazzsammanhang av det friare slaget, men är kanske mest känd som en av grundpelarna i grupperna Atomic och The Thing. Även om Flaten tidigare gjort en handfull album i eget namn, är det med detta nya album han profilerar sig som framför allt kompositör och musikalisk ledare. (Exit) Knarr är ett mäktigt opus där de sex kompositionerna är kopplade till platser som på olika sätt präglat Flaten, och blir som en rundtur från Austin till Amsterdam.

Med sig på skivan har Flaten ett band norska musiker på trumpet, piano, gitarr, två trumslagare samt de bemärkta saxofonisterna Mette Rasmussen och Atle Nymo, vilka alla i hög grad bidrar till den magnifika färgsättningen av musiken.

Resan börjar i Austin med stycket Miles Avenue, som sätter an tonen med handklapp och piano för att sedan övergå i extremt pådrivande musik med piskande rytm och intrikata tonslingor. Via en mer återhållsam anhalt i Trondheim med Brinken går färden vidare till Håkåran i Oppedal, där en känsla av vemod genomsyrar såväl den melodi-starka grundharmonin som de expressiva soloinpassen.

Efter den skönt stökiga Á la lala love you i Chicago når bandet Mexiko City och Chaos pad, som är ett rökigt och rykande nummer där Flatens distinkta bas bäddar för ursinnigt saxspel. Inte minst från Mette Rasmussen, vars altsaxsolo hör till de mest intensiva jag hört. Punkt för denna omtumlande resa genom ett lysande album sätts i Amsterdam med det bjärt hymnlika stycket Museumplein.

Annonser