Evolution
Orgeljazz à la carte

DigDogDo

Evolution

Skivbolag: Hoob
Publicerad: 31 maj 2024

Debutalbum med originallåtar från Göteborgstrion DigDogDo på eldsjälsdrivna skivbolaget Hoob. En kvalitetsetikett som släppt skivor med Lina Nyberg, Klabbes Bank, hela Kallerdahl-klanen, Nils Berg Cinemascope, Lisen Rylander Löve och Hederosgruppen.

DigDogDos medlemmar har tidigare synts och hörts i Organic Organ Trio, Home Collective, Kallerdahl–Lindgård–Ward, Marengo och Derupeto. Nu kokar Simon Jonsson ihop smarrig jazzsoppa på sin elektricitetsdrivna orgel, Tobias Grim toppar med läckra licks på elgitarren och Ossian Ward inte lika mycket vispar som slår ihop såsgrunden som allt annat vilar på. Tänk vad man kan åstadkomma med två pinnar ändå.

En smått delikat orgeljazzdebut detta, från en trio som öppnade receptboken 2021 och inte stängt den sedan dess. Recepten för Evolution kräver samspel, lyhördhet och förmåga till improvisation. Med smakfulla nypor av nymortlat kryddar trion det traditionella orgeljazzreceptet efter sina egna smaklökar. Varierad kost också, vad gäller hetta och effekt på matsmältningen. På Boo be boo gästas de av Bohuslän Big Bands ohemliga vapen Martin Bjurek Svanström på altsaxofon.

Kockarna kommer väl förberedda till festen också, då skivan spelades in redan hösten 2022 och fått ligga till sig sedan dess. Så passande att musiken fästes i göteborgska Studio Epidemin, då bandet bildades i samband med covid-restriktionernas upphävande. Några blodplättar serveras som tur är inte här, snarare rör sig blodet fritt i musikernas kroppar, i en finlemmad jazz som jag gärna ser på lokal snart. Utan att behöva tänka på att hålla avstånd.