En svensk visbok – 99 visor och en psalm
Visor

red: David Anthin & Martin Bagge

Skivbolag: Svenska Akademien/Atlantis
Format: Bok
Publicerad: 19 nov 2021

Den första, andra och sista frågan jag ställer mig när det gäller denna bok är huruvida dessa många gånger redan utgivna visor behöver publiceras igen. Det är en väldigt tjock bok och det lediga utrymmet i bokhyllan är bristfälligt. Men svaret är trots vissa reservationer faktiskt ja. Bokens inledning, författad av Akademiens ständige sekreterare, är lite högtravande, på gränsen till snobberi. ”Det är svårt att höra Cornelis Vreeswijks Felicia adjö utan att Aksel Sandemoses Varulven och hela dess problemkomplex … aktualiseras.”

Därefter får vi en grundläggande bakgrund kring den svenska vistraditionen i allmänhet och den litterära visan i synnerhet, eftersom det är denna som boken inriktar sig på. Alltså inte den folkliga visan. Dock finns ett litet problem med betoningen på litterär visa och den är att den svenska visan som företeelse är, eller i alla fall periodvis har varit, väldigt folklig. Att framhäva den litterära visan kanske kan skrämma bort folket från visrepertoaren.

Nåja, sammanfattningen är författad av David Anthin och Martin Bagge och följs av de 99 visorna och psalmen. Och urvalet, får erkännas, är i stort sett genomtänkt om jag bortser från att de flesta redan finns utgivna i andra samlingar. Och att avslutande Ted Gärdestads Sol, vind och vatten inte är de senaste femtio årens bästa representant för litterära visor. Men urvalet är naturligtvis högst subjektivt.

Det som tillhör styrkan med urvalet är att författarna inte glömt kvinnorna, men jag hade gärna sett några fler av exempelvis Elisabet Hermodssons visor, liksom kanske Barbro Hörbergs.

Efter noter, texter och ackord till visorna följer kortare eller längre biografier av vispoeterna samt bakgrunden till de olika visorna – och detta är bokens stora styrka, och visar hur väl insatta Anthin och Bagge är i ämnet.

Sammanfattningsvis en utmärkt utgåva för den som inte har någon bra samling av den svenska visskatten tidigare. För oss andra har den ändå stort värde tack vare texterna som beskriver de utvalda visorna och deras plats i den svenska musikhistorien.