Elske og ære

Skivbolag: Ta:lik Records
Recenserad av: Anne Brügge
Publicerad: 28 Maj 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Den som är mest bråttom att älska och ära är den över åttioårige poeten Helge Stangnes som bidragit med den vackraste sångtexten till denna nya cd. Reprisen lyder ”Tenn ikkje lys, la de skjømmes”, och skymningsstunden handlar om både dagen, årstiderna och livet. Musiken är skriven av Tore Bruvoll i gruppen Hekla Stålstrenga. Han har flera lyckade kompositioner på skivan.

Elske og ære är en visproduktion även om de två instrumentala låtarna av Heklas frontfigur Ragnhild Furebotten hör till höjdpunkterna, särskilt Svarte natta tillägnad turnébabyn Leonard. För att vara ett folkrockband med hårda strängar och tung bas har de annars gjort en oväntat mild skiva, framför allt präglad av Anne Nymo Trulsens tyngdlöst vackra sångröst. Ytterligare två medlemmar bör nämnas: Ole-Jakob Larsen, slagverk, och Trond-Viggo Solås, kontrabas.

Sångtexterna är tyvärr också gruppens svagaste komponent, med självklara budskap om att ta vara på varandra och livet. Plump i protokollet för Fokusera på det du kan! Visst är det gung i frasen Sjung mig en sång, men efter åtta gånger (plus fyra med Sjung mig den sången), vill man ha ett enkelt ”Sjung för mig, vännen”.

De inlånade texterna har jämförelsevis högre kvalitet, som Malvin Skulbrus Velsigna vår där humlan susar ”så tjukk og god” och Ola Bremnes melankoliska Ventevisa, kanske om gammpôjkan som inte kommer nån vart och Geir Vildgrens 1234 (som väl borde sjungits av en bluesig mansröst). Även den ger råd av typen självinsikt-för-sent, ”jag förstod inte tecknen, fast du till och med grät”.

Tryck då fram spår sex, där Anne Nymo Trulsen sjunger sin egen text och melodi: Kjære sola mi, hurtig som glimten i Sickan Carlssons trettiotalsögon, oväntad text, tuff melodi, kul arrangemang med tramporgel, vissling och det gnolande småpratet.