Doom country
Rock möter jazz

Kjellvandertonbruket

Doom country

Skivbolag: Startracks
Publicerad: 28 maj 2020

Welcome to Doom country. När Christian Kjellvander lämnar sin trygghetszon inom alt-country/singer-songwriter-facket och ger sig in i ett plötsligt samarbete med jazzfritänkarna Tonbruket uppstår en ny, skön bekantskap. Summan är ännu större än de i sig imponerande och pålitliga beståndsdelarna.

När idén till samarbetet väl slått rot snickrade Kjellvander snabbt och inspirerat ihop några låtgrunder som han tänkte skulle kunna funka att utveckla ihop med musikervännerna i Tonbruket. En vecka senare kom basisten Dan Berglund, keyboardisten Martin Hederos, gitarristen och pedal steel-ikonen Johan Lindström och trummisen Andreas Werliin för ett besök i Kjellvanders studio. Inspirationen och samspelet flödade, två timmar musik spelades in och nu finns fyrtio minuter idel förstatagningar utgivna på en vinylskiva. De enda påläggen som gjorts är några körinsatser.

Doom country rymmer sex långa spår som långsamt vecklar ut sig, och stämningarna som byggs upp är den perfekta symbiosen mellan Christian Kjellvander och Tonbruket. Ingen tar över helt. Kjellvanders berättarådra får utrymme och instrumenten likaså, men allt tjänar låtarna, helheten. Den helheten är präglad av just de stämningar som albumtiteln skvallrar om. De långa låtarna med berättande texter ligger plötsligt i tiden, med tanke på sånt som Nick Caves och Bob Dylans senaste alster.

Och det är vinylpizzans baksida som rymmer den stora överraskningen. Normal behaviour in a cutting garden tillåts bara vara i över 22 minuter, uppdelad i tre sektioner. Den episka sviten fungerar alldeles excellent, och understryker med emfas att Doom country innebär en nytändning för bägge parter.