Caroline Henderson

Den danske sang …

Skivbolag: Stunt Records
Publicerad: 28 maj 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Nej, aldrig trodde jag – när jag på 1980-talet hörde henne sjunga i gruppen RayDeeOhh – att Caroline Henderson skulle utvecklas till denna fantastiska sångerska. Och för den delen att hon, född i Stockholm med amerikansk pappa och svensk mamma, skulle kunna tillägna sig Danmark och bli så dansk att hon inte bara kunde sjunga in ett helt album med sånger på danska utan till och med i den danska sångtraditionen.

Albumet Den danske sang … är en geografisk och musikalisk självbiografi. Hon inleder med en egen text, Rejsen, där hon skildrar hur hon anlände till Köpenhamn, till ett nytt språk, en ny melodi och en ny koreografi. För att poängtera att hon nu är dansk, fast på sitt sätt, en brun danska, liksom hon var en brun svenska, har en av Danmarks främsta populärkompositörer, Bent Fabricius Bjerre, satt toner till de självbiografiska orden.

Övriga albumet är en resa genom, till och in i den danska sångtraditionen. Det hörs, ja känns, att urvalet är personligt, hennes eget, att varje sång har valts för att den betytt och betyder något speciellt för henne. Här finns till exempel Sebastians Nyt lys i mørket, Trilles kvinnokamps-klassiker Hej søster, Carl Nielsens klassiska stycke Tit er jeg glad, folkvisan Den største sorg och Benny Andersens Længsel efter Sverige. Själv har hon varit med och tonsatt Tove Ditlevsens ord om De evige tre.

Genrer: pop, jazz, visa och nog lite soul, akustiskt och mer elektroniskt, jazzpiano, synthesizer och klassiska stråkar. Caroline Henderson behärskar genren, oavsett vilken. Hon sjunger, ja, framför sångerna och melodierna med full kontroll över såväl ord som toner och rytmer. Vackert, fint och bra, musikaliskt. Men viktigast är att hon bär livet med sig i sångerna och sången, sjunger sig längst in i mitt hjärta och berättar om sig själv; sitt liv.

Fler skivrecensioner