Om Jerusalem, i glädje och i sorg Lira Gillar

Daughters of Jerusalem

Daughters of Jerusalem

Skivbolag: Kirkelig Kulturverksted
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 21 feb 2020

Daughters of Jerusalem (Banat Al-Quds på arabiska) är en kör bestående av tjugofem unga palestinska kvinnor som alla studerar på Edward Said National Conservatory of Music och bor i östra Jerusalem dit palestinierna var tvungna att fly 1967. Körmedlemmarnas familjer och släkt har alla djupa rötter i den vackra, heliga och urgamla staden. De har alla levt under det pressade politiska läget där orättvisa och förtryck råder i staden.

De flesta av albumets sånger handlar om Jerusalem som genomlevt så mycket under århundradets gång. Det kommer också fram i sångerna, både det positiva och det negativa. Det ges uttryck för sorg för att man tvingas leva separerade. Men det finns också många sköna sånger som uttrycker hopp och visioner om ett annat Jerusalem, den förenade staden. En del av sångerna är av äldre slag som hitlåten The Holy City av Stephen Adams från 1894. Albumets producent Erik Hillestad har skrivit ny, engelsk text till låten som handlar om dagens situation i staden. Andra låtar är mer moderna, komponerade till exempel av den palestinska sångerskan Rim Banna eller körgrundaren och körledaren Suhail Khoury som också är chef för Edward Said-konservatoriet.

Vissa av låtarna är duetter med amerikanska Princeton Girlchoir och med Det Norske Jentekor. Några av körmedlemmarna spelar cello, kontrabas, qanun-harpa och slagverk. Med sig på albumet har de även gästmusiker på oud, klarinett och flöjt.

Albumet är som att räcka ut en hand till världen, en önskan om en annan värld där fred och rättvisa råder även i Jerusalem. Låt oss hoppas att det blir som visionären Erik Hillestad har drömt om i låten The Holy City: ”no need of checkpoints, walls or guards, no need to flee or hide, it was the new Jerusalem where gates were open wide, where people from each faith on earth in peace lived side by side.”