Skivrecension

Dancing with Bach
Bach på svenska Lira Gillar

Kristine West & Erik Rydvall

Dancing with Bach

Skivbolag: Daphne
Recenserad av: Bengt Edqvist
Publicerad: 18 sep 2020

Dela den här recensionen:

Förmodligen är Erik Rydvall svensk mästare i att vrida på nyckelharpsstämskruvar, men också i att skruva upp förväntningarna på en skiva, den där han spelar Bach på nyckelharpa. Själv eller med någon av sina 232 spelkompisar. 

Det har, hur otroligt det än låter, hänt att de duetter han förgyllt tillvaron med för alla arbetslösa folkmusiker i karantän inte varit hundra procentigt samspelta, men här sitter 16/32/64-delarna som en smäck, både hos Rydvall och West. 

På några stycken har de hjälp att hålla takten av eminente gitarristen och mandolinisten Oskar Reuter samt på mandola, på Rydvalls Jubileumspolska, den där Möller ni vet. 

Det är emellertid inte bara Bach som tolkas utan även Torbjörn Näsbom, Sven Donat, Jonas Olsson och Rydvall själv. Ett vackert exempel på nyckelharpistens kompositioner är den tydligt folkliga Högtidsmarsch som fint bryter av barockens skalövningar. Det gör även duons egna mer moderna titellåt som är ihopsatt med Bachs kända Badinerie. 

Sluttrion av låtar inleds med en chaconne på blockflöjt med komp av viola da gamba trakterad av Samuel Runsteen. Det hade egentligen inte behövts, för på skivan framstår nyckelharpan som det optimala barockinstrumentet, utmärkt både som komp och melodiinstrument och med en klang som gör sig bäst i en kyrka, i detta fall Petruskyrkan i Stocksund från anno 1962. 

Angående Kristine West varvar hon mellan silvrig tvärflöjt och exempelvis altblockflöjt med e-fot och kör över alla blockflöjtslärare som någonsin tagit plats bakom en kateder. Dancing with Bach heter skivan, och visst känns polskan i musiken, det hade nog den gode Johann Sebastian tyckt också. Dansant, modernt men med djupa rötter i musikhistorien, och har musiken levt i fyrahundra år så har West och Rydvall gjort allt för att den ska leva vidare i lika många år till. 

Och ni som liksom jag lite skeptiskt undrade huruvida musikerna lagt in lite känsla i sitt ekvilibristiska spel kan lämpligen lyssna på Innerligheten. I coronavirusets tidevarv är det inte lätt för denna duo att lansera skivan live, men när de gör det förtjänar de att börja i Thomaskyrkan i Leipzig, en av de kyrkor Bach arbetade i.


Fler recensioner

Annonser