Skivrecension

Come what may
Lyrisk samtidsjazz med hård kärna

Joshua Redman Quartet

Come what may

Skivbolag: Nonesuch
Recenserad av: Ulf Johanson
Publicerad: 28 maj 2019

Dela den här recensionen:

Tenoristen Joshua Redmans kvartett med första utgivningen sedan Passage of time (2001). Det är en mycket bra skiva, med originalmusik av Redman framförd av en grupp vars samspel tätnat och förfinats med åren.

Vapendragarna i turnébussen sedan dryga tjugo år, Aaron Goldberg, piano, Reuben Rogers, bas, och Gregory Hutchinson, trummor, gillar läget, det märks att harmoni och glädje råder de här majdagarna i studion i New York.

Det här är lyrisk samtidsjazz med ganska hård kärna, elegant utan romantiskt lull-lull, ofta rytmiskt intrikat och solistiskt virtuos. Redman är en av de främsta företrädarna för den här stilen i dag, lite mindre akademisk än Chris Potter, lite kärvare och mindre svängig än till exempel Joe Lovano. Och Redman är alltid rolig att höra, bubblande idérik och kraftfull.

Han och bandet gör för övrigt en eftergift åt de vekhjärtade i den vackra balladen och titellåten. Den har klassikerkvalitet. Men avgörande är nog det där flitiga turnerandet och den coola säkerhet det så ofta ger. Det är så här det låter.


Fler recensioner

Annonser