Close/away
Jazz+

People In Orbit

Close/away

Skivbolag: Prophone/Naxos
Publicerad: 22 sep 2023

People In Orbit blandar och ger, friskt och vågat. Det synbara lugnet övergår i något betydligt mer svårgreppbart. Vi hör att musiken är välarrangerad, men så övergår uttrycket i ett betydligt friare tillstånd där tonaliteter bråkar och stångas med varandra. Musiken kan spraka av elektroniska ljudvärldar för att strax ta ner oss till jorden för en akustisk andhämtningspaus – eller tvärtom.

Musiken tycks vara i ständig omloppsbana hos det kongenialt kallade People In Orbit. Jazzkvintetten har sin rymdbas i Malmö sedan starten för två år sedan. Där är Adam Sass kapten över trumpeten och leder kommandot för kvintettens kompositioner.

I Kapten Sass loggbok kan vi läsa knappt läsbara anteckningar om iakttagelser av modern jazz, progressive rock och klassisk musik. Vi kan skönja att han också har annan musikerfamilj hemma på Tellus, att han far som en satellit mellan Floats, BEQ, Vidar Orchestra och Isildurs Bane.

Inte för att People In Orbit känns som någon enmans-operation, att döma av det samspel vi hör, och den frihet som ges och tas av övriga medlemmar. I besättningen finns Edvin Ekman på tenorsaxofon och effektpedaler. Frank William Reis håller rymdskeppets motor i gång medelst sitt trumspel, medan Felisia Westberg stadigt stöttar kontrabasen mot kommandobryggan för extra rymdklang. Och, förstås, Niklas Bergströms pianopillande som sätter fyrfärg på de svartvita tangenterna. A drop of color, som en av låtarna heter med sin Nasa-stavning.

People In Orbit – kvintetten som är en femstegsraket ut i outforskade men ändå så välbekanta musikaliska galaxer.

[Släpps 13 oktober.]