Chants from another place
Folkrock

Jonathan Hultén

Chants from another place

Skivbolag: Kscope
Publicerad: 20 feb 2020

Att Jonathan Hultén släpper sitt debutsoloalbum på brittiska skivbolaget Kscope känns naturligt. Bland etikettens prominenta artister finner vi Steven Wilson, tidigare Japan-keyboardisten Richard Barbieri och det progressivt ljudande Crippled Black Phoenix. Det är inte ljusår från den musik Jonathan Hultén förknippas med. Kändast är death metal-bandet Tribulation, som gärna sminkar sig lite teatraliskt på scenen och på foton. Eller snarare ligger det ännu närmare den musik han gör som soloartist.

Jonathan Hultén har övat på att gå solo i några år nu. På 2017 års ep The dark night of the soul kunde en låt som Anguished are the young eka av unplugged grunge, kanske ett akustiskt hållet Metallica eller ett hårdrockigare Oasis. Naturligtvis filtrerat genom Jonathan Hulténs eget nedtonade folkrock-uttryck.

En del av det intrycket står sig efter att ha lyssnat på Chants from another place. Inspiration hämtas från folksång framförd utan ackompanjemang, liksom kyrkokörer. Så är inspelningen av exempelvis Östbjörka brudlåt endast vävd av människoröster. Jonathan Hulténs egen röst möter Jonathan Hulténs egen röst. En röst som kanske kommer allra mest till sin rätt i låten Where the devils weep.

Brittiska folkmän som Nick Drake, Bert Jansch och John Martyn ligger också som en grund under Hulténs musikaliska byggen. Av nutida artister har han nämnt akter som Sufjan Stevens och Fleet Foxes. Saken är att en hel del nutida akter som finner en stor publik bland svartklädda rockare med en kärlek till metal eller goth låter just folkmusik. Allt från Myrkur till Hexvessel lockar stora skaror till konsertlokalerna.

Mitt i det lågmält hållna och melankoliskt melodiska ruvar en storvulenhet, besläktad med metal och progressiv rock. Jonathan Hultén skulle lätt platsa som uppvärmare på bolagskamraten Steven Wilsons turnéer, eller varför inte svenska bandet Opeth som har många gemensamma influenser.

Chants from another place är dock helt och hållet Jonathan Hulténs verk, inspelat i hans studio i Stockholm. Jo, en gästmusiker dyker upp: slagverkaren Nacho Montero medverkar på Outskirts.