Caitlin Rose

Cazimi

Skivbolag: Missing Piece
Format: LP/CD/DL
Publicerad: 24 feb 2023

Det är som när man tar upp kontakten med en god gammal vän. Det mesta är bekant och man inser hur mycket man saknat varandra – ändå är det inte som förut. Inte nödvändigtvis sämre, bara annorlunda.

Det är smått overkligt att det gått nio år sedan Caitlin Rose släppte sitt förra album, den skönt gitarrdrivna The stand-in som presenterade smart americana strösslad med härligt twang, trängtande pedal steel och gott om rockattityd. Cazimi skulle visserligen ha kommit ut för några år sen – en tornado i Nashville och en global pandemi kom i vägen – men Rose har onekligen låtit lyssnarna vänta onödigt länge på album nummer tre.

Mycket är sig likt, inte minst den hypnotiserande rösten – klar som en fjällsjö och söt som sockerdricka – de starka refrängerna och de finessrika hookarna som fångar in lyssnaren. Men annat är nytt. Caitlin Rose säger själv att hon aldrig känt sig bekväm med att begränsa sig till någon genre och kanske är det därför inte alls konstigt att Cazimi andas mer atmosfärisk sjuttiotalspop och new wave jämfört med sina föregångare som var lättare att sortera in i alt-country-hyllan. De distade gitarrerna och twanget finns visserligen kvar – åtminstone på några av låtarna – men det är inte lika framträdande längre. Gemini moon – som för tankarna till Eilen Jewell – liksom Getting it right – skriven och framförd tillsammans med Cortney Marie Andrews – tillhör undantagen. Att just Andrews gästar känns för övrigt inte som en slump – det finns många beröringspunkter mellan de två artisternas musik.

Cazimi är en stark återkomst. Det låter kanske inte som det brukade göra, men det är ändå uppfriskande på något sätt. Jag är glad över att Caitlin Rose bestämde sig för att höra av sig igen.