Skivrecension

Cabaret
Jazz

Marius Neset

Cabaret

Skivbolag: Act/Naxos
Format: LP/CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 21 feb 2025

Dela den här recensionen:

Norska saxofonesset Marius Neset hade ett mycket produktivt skivår 2023. Han släppte Summer dance ihop med norska radions orkester, och Geyser – Live at Royal Albert Hall var resultatet av ett uppdrag från BBC Proms att skriva ett nytt premiärverk till den ansedda klassiska musikfestivalen. Resultatet blev ett 63 minuter långt musikstycke i åtta satser.

I höstas kom Who we are, ett album med klassiske pianisten Leif Ove Andsnes, och nu är det så dags för ett helt nytt album i eget namn för Neset. Ett studioalbum med hans jazzmusikerkompisar, och utan några stora orkestrar som ivrigt väntar vid sina notställ. Hemmaplan, helt enkelt.

På albumet Cabaret trakterar Neset sina kära tenor- och sopransaxofoner plus en EWI, Electronic Wind Instrument, ett elektroniskt blåsinstrument som liknar en elektrisk klarinett eller saxofon. EWI:ns karaktäristiska ljudpalett framträder sedan den kopplats till en syntmodul eller dator.

Därtill har Neset komponerat och arrangerat allt material, förutom två spår som han totat ihop med trogna trum- och följeslagaren Anton Eger. Musikerna är desamma som på 2022 års Neset-album Happy, med Elliot Galvin vid sina keyboards, Magnus Hjorth på pianopallen – och så Conor Chaplins bubblande elbas, förstås. Då, 2022, var kvartetten nyligen sammansatt. I dag är musikerna rent ruskigt samspelta.

Här bjuds en hejdundrande komplex musik, ibland så tekniskt briljant och fartfyllt framförd att man baxnar. Om jazz någonsin närmar sig progressiv rock i anslaget så är det i låtar som The ocean. Annars är Joe Zawinul en klar ledstjärna för Neset.

Cabaret är en omväxlande skiva med stor spännvidd, och det inledande, cirkusnippriga titelspåret krattar manegen för en omtumlande musikalisk föreställning. Det förekommer dock andhämtningspauser i låtar som Song for Maja.


Fler recensioner

Annonser