Skivrecension

But who’s gonna play the melody?
Dubbelbas

Christian McBride & Edgar Meyer

But who’s gonna play the melody?

Skivbolag: Mack Avenue
Format: CD/DL släpps 22 mars
Recenserad av: Tony Ernst
Publicerad: 23 feb 2024

Dela den här recensionen:

Duoplattor är inte helt ovanliga inom jazzen, men det är mer sällan man hör ett helt album med bara två basister. Christian McBride och Edgar Meyers skiva är ett försök att vidga vyerna för hur mycket bas man egentligen klarar av i en sittning. Det ska också sägas att musiken är helt akustisk. Ingen elektricitet, alltså. Bara två kontrabasar i samspel över femton eklektiska spår. 

Christian McBride är från Philadelphia och har släppt ett otal plattor som bandledare och också gjort sig ett namn genom åren som basist bredvid Joshua Redman, Freddie Hubbard och Brad Mehldau. Edgar Meyer kommer från Tennessee och har haft en lång karriär inom främst bluegrass och klassisk musik. På det här albumet möts de båda i kärleken till den amerikanska musiken. Det är övervägande jazz, men vi får också höra folkmusik, klassisk musik och några droppar funk. 

Den stora frågan är ju dock: blir det inte enformigt efter ett tag? Jo, men just när det är på väg att hända så dyker ett piano upp i en underbar version av Rodgers & Harts Bewitched, bothered and bewildered. Ljuvligt. Men McBride och Meyer kan sina instrument, och vet hur man får ut det mesta ur dem. De använder stråkarna flitigt, de knäpper och glider över strängarna; de verkligen nyttjar de där två kontrabasarna fullt ut. Det är ett förvånansvärt spännande album, där nya intryck och klanger hela tiden forsar fram och vill ta plats.

Obs: släpps 22 mars.


Fler recensioner

Annonser