Återuppväckt historia

Buganda Royal Revival

Buganda royal revival

Skivbolag: Nyege Nyege Tapes
Format: LP/DL
Publicerad: 18 feb 2022

Nyege Nyege Tapes släpper mycket spännande musik. Här en dubbel-lp med inspelningar från 1940-talet till 1966, men också nutida material i samma anda. Musiken är från det subnationella kungariket Buganda, som grundades under det sena 1300-talet, i mellersta och södra delen av Uganda. Buganda är Ugandas största kungadöme med sina 5,5 miljoner invånare, och landets huvudstad Kampala ligger där.

I Buganda har musiken alltid haft en framträdande roll. Musiker reste från kungarikets alla hörn för att framträda vid det kungliga palatset. Samma palats attackerades 1966 – året då den här utgåvans originalinspelningar slutar – och kungen flydde till ett liv i exil. Även musikerna fick ta till flykten, eller ännu värre: dödades. Sedan dess har Bugundas kungliga musik fallit i skymundan, även om kungariket återinfördes 1993. Numera har dock en yngre generation musiker väckt musiken till liv igen, och vissa av dem framträder till och med inför den nuvarande kungen, Muwenda Mutebi II.

Det är dessa musikanter vi också hör på dubbel-lp:n, som en kontrast till de gamla inspelningarna vars ljudkvalitet ibland naggats av tidens tand. Vi hör naturligtvis Bugandas nationalinstrument endongo, en sorts lyra. Vackra klanger emanerar från den böjda harpan ennanga, och amadinda-xylofonen, som mest liknar en marimba. Entenga består av dussinet trummor stämda efter just amadindan, medan den handgjorda kalebasstrumpeten amakondere har en säregen klang, liksom den kungliga flöjtensemblens sammanvävda toner.

Buganda royal revival fyller ett stort tomrum, och för en svensk är det milt uttryckt fascinerande att höra dessa inspelningar. Även om det distar ibland, och en del spår känns som arkeologisk överkurs, är Buganda royal revival ett välkommet tillskott till överblicken av Östafrikas musik.