Both directions at once – The lost album
Återfunnen skatt Lira Gillar

John Coltrane

Skivbolag: Impulse!
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 19 sep 2018

”Som att hitta ett nytt rum i det stora pyramiderna”, skriver Sonny Rollins i ett citat på innerkonvolutet. Denna tidigare ej utgivna inspelningssession med John Coltrane och kvartetten med McCoy Tyner, Jimmy Garrison och Elvin Jones är jämförbar med upptäckten av en ny ring på Saturnus. Men frågan är om han själv hade gillat det. Under Coltranes levnad gav hans tidigare bolag ut gamla inspelningar med resultatet att live-publiken förväntade sig höra en musik som kompositören redan lämnat bakom sig. Och han gick ju ständigt vidare, mannen som under sina korta levnad hann med så oerhört mycket musik.
Med detta sagt får vi vara oändligt tacksamma för att den här inspelningen kom tillrätta ur historiens arkiv. Inspelad i en tid när Coltranes klassiska kvartett står i full blom, ännu ruvande på det kommande mästerverket A love supreme. Inspelningarna gjordes under en eftermiddag den 6 mars 1963 i Rudy van Gelders studio i New Jersey. På kvällen åkte Coltrane-kvartetten in till Manhattan för en spelning på Birdland och dagen efter åkte de tillbaka till van Gelders studio och spelade in med sångaren Johnny Hartman. På deluxe-utgåvan av Both directions at once finns fantastiskt fina Untitled original 11386 i tre olika variationer. Min favorit är tagning nummer fem med Elvin Jones-intro och en fortsatt känsla som i den två år tidigare Africa brass-skivan.
En glödande Nature boy görs på trio utan McCoy Tyner med ett inledande bas-ostinato och med en helt annan feeling än i inspelningarna från 1965. Tyner återkommer med emfas i två tagningar av One up, one down. Här finns också fyra olika tagningar av Impressions som gruppen spelat in tidigare, både live och i studio. Both directions at once är en lp som kommer att ta oss hela genom vintern. Inspelningarna är en ovärderlig pusselbit i den mäktiga väven som är John Coltrane.