! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Mellan jazz och konstmusik med stråk av folkton

Salongsorkestern

Början

Skivbolag: salongsorkestern.bandcamp.com
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 18 sep 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Salongsorkestern-Avslut

Salongsorkestern
Avslut

Det sena 1800-talets och tidiga 1900-talets flitigt förekommande salongsorkester, som med sin blandning av folkmusik, konstmusik, revy- och dansmusik tog musiken ut från de borgerliga salongerna till folket, har hamnat i nytt strålkastarljus. Det är de unga, begåvade musikerna Max Agnas och Karl Wallmyr, pianist respektive trumpetare, som bildat Salongsorkestern tillsammans med ett gäng utvalda musiker.

Piano-, stråkkvartett och trumpet bildar klanggrund för Salongsorkesterns lätta, välspelade handlag med Agnas och Wallmyrs kompositioner. Början kom i juni och Avslut senare i juli i år. Och det är en blandning av ovan nämnd musik, ibland hamnar tyngdpunkten i jazz, ibland i folkton och understundom i konstmusik. Agnas broder Mauritz på kontra, Gaianeh Pilossian på violin, Karin Wallmyr Creutzer på viola och Emma Augustsson på cello fullbordar Salongsorkestern. 

Två riktigt fina plattor mellan jazz och konstmusiken med klara stråk av den folkton som vi känner från Gullin, Johansson och Hallberg. Wallmyrs fina Rehnsgatan är ett stycke romantisk filmmusik med en lätt vävd melodi som påminner en del om Stefan Nilssons filmmusikpärlor. Avslut inleds med ett speldose-stycke signerat Agnas, men det finns åtskilligt godis i de båda delarna. 

 

Annonser