Skivrecension

Bonny Light Horseman
Engelska folksånger på amerikanska Lira Gillar

Bonny Light Horseman

Bonny Light Horseman

Skivbolag: 37d03d
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 21 feb 2020

Dela den här recensionen:

Anaïs Mitchells folkopera Hadestown, baserad på myten om Orfeus och Eurydike, har framförts på Broadway. 2014 vann hon kategorin bästa traditionella spår vid BBC Radio 2 Folk Awards med en av sångerna från albumet Child ballads, där hon tolkade brittiska folksånger till enkelt men effektivt gitarrkomp.

Samma grundrecept hittar man hos hennes nya projekt, Bonny Light Horseman, en trio som inkluderar multiinstrumentalisterna Eric D Johnson från gruppen Fruit Bats och altrockproducenten Josh Kaufman – en konstellation som i USA redan har kallats för en supergrupp i folkgenren.

På sin självbetitlade debut omtolkar trion tio brittiska folksånger och gör dem skickligt till absolut intagande americana. De har klar respekt för de gamla, traditionella sångerna, men har givit dem en modern existens i luftiga, enkla arrangemang med diskreta ornamenteringar. Tolkningarna gör inte mycket väsen av sig men har en omedelbarhet som känns bedårande, livfull och självklar.

Mitchell spelar akustisk gitarr, Johnson gitarrer, banjo, piano och munspel och Kaufman gitarr, piano och orgel. Mitchell och Johnson är båda solosångare, med besläktade, ljusa, sårbara röster och alla tre samarbetar i täta, smakfulla stämarrangemang som också bidrar till materialets fängslande fräschör. De får hjälp av Michael Lewis på trummor och J T Bates på bas. Dessutom medverkar totalt ett dussin gäster på fem av spåren, från Lisa Hannigan till Justin Vernon (Bon Iver), som var en drivande kraft till att gruppen bildades.


Fler recensioner

Annonser