Skivrecension

Blonde on the tracks
Dylan

Emma Swift

Blonde on the tracks

Skivbolag: Tiny Ghost / Hemifrån
Recenserad av: Magnus Eriksson
Publicerad: 19 feb 2021

Dela den här recensionen:

Bob Dylans albumtitlar inbjuder till ordlekar. För tjugofem år sedan gav den rödhårige Tim O’Brien ut skivan Red on blonde med bluegrasstolkningar av Dylans sånger, och nu bidrar den australiensiska sångerskan Emma Swift till Dylanreceptionen med Blonde on the tracks.

Emma Swift är bosatt i Nashville, där hon spelade in sex sånger 2017. Under pandemin har hon färdigställt skivan med två sånger till, däribland en version av I contain multitudes. I övrigt ligger tyngdpunkten på åren 1965-1975, fast med en del oväntade spår från New morning och Planet waves.

Emma Swifts tolkningar är lågmälda och mjukt avklarnade. Hennes förståelse av sångerna ligger i linje med Dylans original. Hon profilerar dem genom sin personlighet, inte som ett statement.

Emma Swift kompas av en liten grupp, som ger ljudbilden rikligt med rymd. Robyn Hitchcocks gitarrspel är nyanserat, och Thayer Serrano bidrar med skimrande insatser på pedal steel.


Fler recensioner

Annonser