Black ants always fly together, one bangle makes no sound
Kongolesisk skrammelpop

Kasai Allstars

Skivbolag: Crammed
Recenserad av: Kalle Tiderman
Publicerad: 16 sep 2021

Kasai Allstars, och till exempel Konono No 1, dök upp under samlingsnamnet ”Congotronics” under 00-talet. Kasai Allstars är en stor samling musiker från den stora regionen Kasaï i Kongo-Kinshasa och är ett av de ”tradi-moderna” band med musiker som lämnat landsbygden och som i städerna skapar musik utifrån olika traditioner, men med en mer urban ljudbild. Det urbana ligger hos Congotronicsbanden främst i förstärkningen av musiken med allehanda avlagd elektronik och mer eller mindre primitiva metallskrotshemmabyggen som med dist och skrammel accentuerar de surrande ljud som redan finns i en del av de traditionella instrumenten, till exempel tumpianon (likembe) och slagverk.

Så var det när Congotronicsbanden lanserades internationellt av det belgiska bolaget Crammed för drygt femton år sedan. På nya plattan, Kasai Allstars fjärde, har dock en del av skramlet från förr tonats ner, liksom belgarnas medverkan. Gitarristen Mopero Mupemba har för första gången producerat bandet vilket möjligen påverkar soundet. Utöver likembes, skorrande trummor och elgitarrer har nu också en del syntar och programmerade rytmer tillkommit. Men det är egentligen inte den största förändringen. I låtar som Like a dry leaf on a tree (med fina vokalisten Bijou) och Unity is strength, är Kasai Allstars betydligt mindre transartat monotona än på debuten 2008, mer melodiska och lättsamt poppiga, medan de i The ecstacy of singing är distat oborstade som förr. Förmodligen uppfriskande för bandet att piffa upp sig, men som lyssnare får man känslan av delvis förlorad särprägel.