Binga
Mali

Samba Touré

Binga

Skivbolag: Glitterbeat
Publicerad: 28 maj 2021

Binga är gitarristen och sångaren Samba Tourés hyllning och kärleksförklaring till sina rötter och till songhoy-folket, som vi ju har blivit varse om inte minst genom det populära bandet Songhoy Blues.

Albumtiteln är hämtad från Tourés uppväxt i Binga-regionen, som tjänar som inspirationskälla nu när han återvänder till ett Mali som sedan länge är präglat av oro och militära konflikter. Binga ligger strax under Saharaöknen på Malis karta. Det är ett vidsträckt område, och musiken på skivan återspeglar detta. Soundet är luftigt och avskalat, inspelat med ett minimalt kompband. Samba Touré har lyckats i sitt uppsåt att fånga ett mer livenära sound; musiken strömmar fram tills synes utan åthävor.

Gitarr, ngoni, kalebass och slagverk färgar musiken, där Tourés rullande gitarrspel naturligtvis har en central position. Basisten flyttade till USA, vilket också bidrar till uttrycket på den nya, baslösa skivan. Här och där förekommer munspel, som får överta fiolens roll. Texterna sjungs nu på songhoy-språket, så det är tonläget och musiken som får kommunicera till de flesta lyssnare.

Låtarna handlar om allt från Malis bristfälliga skolsystem, om framtidshopp och självtillit, om det bortgångna överhuvudet för Malis fotbollsfederation.

Elgitarrens riff har en lätt hypnotiserande effekt på lyssnaren, en mindre kör mässar ibland, allt är återhållsamt, musikerna lyssnar på varandra och samspelar på det naturligaste vis. Ali Farka Touré möter blues, och resultatet är denna gång som att sitta och under klar himmel med ett glas varm vätska, strax innan det är dags för vila. Vilsam rotmusik som tillåts blomma ut i sin egen takt.