Skivrecension

Atmosfäriska tonmålningar

Travis & Fripp

Between the silence

Skivbolag: Panegyric
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 29 Maj 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Saxofonisten Theo Travis och gitarristen Robert Fripps gemensamma musik är improvisationsbaserad. Det kan vara skälet till att de inte har släppt så värst många studioalbum, utan det mesta kommer från de turnéer de redan har gjort tillsammans. Deras nya album, Between the silence, är en trippel-cd med tre av deras konserter, en från 2009 och två från 2010.

Som soloartister arbetar både Travis och Fripp med loop-teknik (Travis har sina Ambitronics, Fripp sina Soundscapes) och de har ett liknande minimalistiskt tänkande, vilket gör att de kompletterar varandra på ett sömlöst sätt.

De ofta långsamma kompositionerna bygger på improvisationer. Att låtarna har fasta rutiner bekräftas av de spår som framförs på flera än en av konserter. Men man tillåter sig möjligheten till spontana variationer, vilket gör att vissa låtar kan variera i tid upp till fem minuter eller mer.

Fripps främsta funktion är att lägga tonsjok för Travis (men även honom själv) som sedan lägger trevande, vemodiga melodislingor över. Den vilsamma, närmast pastorala musiken förstärks av titlar som In a field of green, Blue calm, A duet for the end of time och When the rain falls. Ibland låter man orosmoment bryta sin in i idyllen, som Fripps orgellika sound på Rotary symmetrical eller taggtrådsgitarren på Duet for the end of time. Men det är bara i undantagsfall.

Väldigt lite av Travis jazz (Theo Travis’ Double Talk, Soft Machine) och Fripps progressiva rock (King Crimson) ger sig tillkänna här. Visserligen finns King Crimsons spår Moonchild och Power to believe med, men de har omarbetats närmast till oigenkännlighet.