Marcus Price

Beats på svenska

Skivbolag: Nordic Bass
Format: DL
Recenserad av: Lars Brinck
Publicerad: 22 sep 2023

Efter releasen Dans på svenska 2022 där en mängd olika producenter och kreatörer på den svenska elektroniska dansscenen tog sig an den svenska folkmusiken släpper labeln Nordic Bass nu Beats på svenska där hiphop-producenten Marcus Price själv står för samtliga spår. Anspelningen på Jan Johanssons Jazz på svenska är helt uttalad. Nordic Bass vill servera folkmusik klädd i samtida populärmusik. Då var det jazz, nu är det elektroniska beats.

Där den förra utgivningen var en (om än lovvärd) ganska spretig och i mina öron lite tröttsamt hurtig samlingsvolym med några lysande undantag, ger Beats på svenska ett betydligt mer helgjutet intryck. Det finns en tydlig och självklar avsändare från första stund, det är tunga beats runt 80 bpm som liksom bjuder upp det traditionella materialet till dans, lyssnar in, leker och prövar, för att sedan forma det till något nytt.

Med musiker som Magnum Coltrane Price, Eka Scratch och Isak Hedtjärn med flera skapar Marcus Price en värld där beats och både spelad och samplad trad samsas på ett självklart sätt. Att låta Hedtjärns klarinett gå som ett slags röd tråd genom flertalet spår där den både spelar trad och kompar samplad trad hjälper mycket till helheten.

Det är tungt och basigt men framför allt svängigt och smått genialt. Som i Gånglåt efter Hedtjärn där klarinetten börjar i polsketakt för att bli sekunderad av en trummaskin där kicken tar melodin (!) men nu i fyrtakt. Det blir fyra mot tre och sjukt svängigt och kul. Beats på svenska helt enkelt!