Balka Sound
Timo i Kongo Lira Gillar

Balka Sound

Balka Sound

Skivbolag: Strut
Publicerad: 24 feb 2023

Inspelningar från 1980-talet med Kongo-Brazzaville-bandet Balka Sound samlat på en dubbel-lp av pålitliga brittiska skivbolaget Strut. Balka Sound leddes av ngonfi-trakterande sångaren Nkibi ”Lusialala” Albert vars femsträngade, lutliknande instrument står i centrum för musiken. En musik som kan vara ryckig i låtar som Ah lusialala, eller mer rättframt men ändå tillbakahållet svängig, som i låten Ni kuel’ko (I refuse to marry). Kongo-Brazzaville räknas till Afrikas största petroleumproducenter, men Balka Sound kör inte gasen i botten hela tiden. Vi har det bra, vi här bak i bilen.

Rumba var genren som gällde i folkrepubliken Kongo när Balka Sound i stället tog beembe-folkets traditionella kongolesiska balka-rytmik och uppdaterade den med rock- och soulbandens instrumentering: elgitarr, elbas och trummor. Ibland tillkommer en saxofon. Gruppen släppte tre mycket svårhittade album under 1980-talets första hälft och det är en ytterst charmig och tilltalande musik som jag har svårt att värja mig emot. Låtarna som hämtats från den tredje av dessa skivor, 1984 års Afro musik creation, har en mer sofistikerad produktion, men allt på den här sammanställningen låter finfint i mina öron.

Efter skivkarriären underhöll Balka Sound för turister i hotell- och klubbmiljö innan oroligheter och inbördeskrig bröt ut under det tidiga 1990-talet. En kortare återförening skedde under decenniets senare hälft. Nu har vi i alla fall musiken lättillgänglig. Härmed dubbar jag Balka Sound till Kangas Kongo-kungar.