Jojk Lira Gillar

Áššu

Áššu

Skivbolag: Bafe’s Factory
Recenserad av: Maria-Kaisa Jurva
Publicerad: 24 maj 2019

Áššu är den samiska artisten Ulla Pirttijärvi-Länsmans nya projekt som hon skapat tillsammans med Harald Skullerud (slagverk, tramporgel) och Olav Torget (gitarr). Albumet spänner över traditionell jojk i modern tappning till korsbefruktningar med västafrikanska instrument och melodier.

Pirttijärvi jojkar traditionella samiska jojkar som tar upp den samiska synen på livet, som i det atmosfäriska spåret Sáivui, ett ord som kan betyda både ”helig sjö” eller ’”Andevärld”. Titellåten Áššu (som betyder ”glöd”) är en jojk om betydelsen av eld och natur i den samiska kulturen. Här får stränginstrumenten och slagverken en framträdande roll.

Pirttijärvi jojkar sin uppväxtmiljö, sina hembyar Utsjoki och Angeli där hon fortfarande bor. På den stillsamma Jođedettiin jojkar hon tre samiska byar, Karasjok, Utsjoki och Kautokeino. Hon jojkar delar av sitt familjearv, sina släktingar och personer som betytt mycket för henne som det rytmiska spåret om renherden Basejávr-Hansa. Eller det stillsamma spåret Hans Láide om den kände och rike butiksinnehavaren från Utsjoki.

Ealu Čohkken är en vacker, nästan vemodig jojk som Ulla Pirttijärvis framlidne man Jari-Heikki Länsman skrivit texten till. Han jojkade den som ung renherde. Vulle Mihkku har musikaliskt fått influenser från Västafrika. Kalebass, kalimba (tumpiano) och starka gitarriff blandas i snabbt tempo med Ullas kraftfulla jojk. Uhca Niillas handlar om Ullas mans släkting som deltog i kriget. Emellanåt får melodin ett tyngre, mörkare sound. Ett spännande album på alla sätt.