! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Jazz

Pablo Held

Ascent

Skivbolag: Edition Records
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 21 feb 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Tyske jazzpianisten Pablo Held har släppt en rad album med Pablo Held Trio, där även basisten Robert Landfermann och trummisen Jonas Burgwinkel ingår. Den här gången väljer han (eller brittiska skivbolaget Edition) att bara använda pianistens namn som artistnamn på omslaget. Ascent är Pablo Helds andra album för Edition Records (det förra var Pablo Held Trios skiva Investigations från 2018) och innebär ett samarbete med den brasilianske jazzgitarristen Nelson Veras, känd för att ha spelat med artister som Lee Konitz, Michel Petrucciani, Gary Peacock och Steve Coleman.

Flyhänt och flexibelt spel, där den samkörda trion omedelbart hittar rätt med den strängtrixande brassen. Det matchar mer än väl samarbetet trion hade med amerikanske stjärngitarristen John Scofield.

Herr Held är en elegant och muskulös pianist som kan vila i tonerna men lika gärna kasta sig ut i det oväntade. Kommunikationen i trion är påtaglig; det känns som om de bara kan spela och så hakar alla i varandra. Kontrabasens knarr, virvelkaggens rassel och så gästen Nelson Veras. Allt bildar en snygg symbios.

De fyra gästas också av Veronika Morschers röst på två spår och Jeremy Viner på klarinetter på lika många nummer. ”Ascent” betyder sluttning, uppförsbacke, uppstigning eller bestigning på svenska, och nog lyfter den här musiken alltid.

Annonser