Årringar
Årstidernas skiftande klanger Lira Gillar

Britt Pernille Frøholm

Årringar

Skivbolag: Kviven Records
Publicerad: 18 feb 2022

Efter tre lovordade cd-utgåvor de senaste åren med traditionsmusik från hemområdet i norska Nordvestlandet ger hardingspelaren Britt Pernille Frøholm nu ut ett fjärde album. Hon har i sina inspelningar fördjupat sig i den slåttetradition och det spelsätt som karaktäriserar Nordvestlandets folkmusik. Den lokala musik som växte fram i det glesbebyggda 1800-talssamhälle som hon tidigare skildrat i slåttespel och text.

På sin nya cd spelar hon tillsammans med Sigurd Hole på kontrabas. De överraskar med en annorlunda inriktning genom att göra en musikalisk resa genom hembygdens årstidsväxlingar. För att gestalta hur årets växlingar påverkar oss överför Britt Pernille Frøholm hardingsfelans klanger till en närmast magisk och häpnadsväckande ljudberättelse om naturens krafter och rörelser. I musiken finns den folkmusikaliska grundtonen som underliggande stråk men utan det traditionella melodiska flödet. I några av numren använder hon flera av Vestlandets kända slåttar som utgångspunkt för sin nya spelform. Som en andra stämma bidrar kontrabasen med hela sin arsenal av ljudspråk och spännande klangfigurer.

Från att ha blivit välkänd som folklig traditionsmusiker med tyngd i sitt hardingspel utvecklar Frøholm här en helt nyskapande improviserande spelstil. Med hardingens alla klangmöjligheter och särpräglade mångljudande tonspråk låter hon de elva numren på skivan bli egna ljudskapelser med personligt gripande detaljer. I hennes klanger illustreras allt från långa vintrar, ljus sommarkänsla och höstliga stormar, således årets hela variation. Med samma inlevelse griper Sigurd Hole känsligt tag i kontrabasens fulla rikedom av oväntade klanger och ljudimprovisation. Ett nydanande formspråk med tyngd av tradition.