Archangel Hill
Brittisk folk Lira Gillar

Shirley Collins

Archangel Hill

Skivbolag: Domino
Publicerad: 26 maj 2023

På senare år har brittiska folkmusik-ikonen Shirley Collins karriär fått något av en nytändning. Hennes memoarer America over the water har återutgivits, hon uppmärksammas som kanske aldrig förr i pressen, och här kommer hennes tredje album för heta brittiska indieskivbolaget Domino. En etikett som annars har hand om allt från Arctic Monkeys, Wet Leg, Bonnie ”Prince” Billy och My Bloody Valentine till äldre legendarer som John Cale och Robert Wyatt.

Archangel Hill bjuder på en förtrollande samling låtar i omistliga arrangemang. Det mesta är traditionellt material ur den brittiska folkmusikskatten, men här finns även några låtar av Collins favoritkompositörer. Det kan röra sig om en 1800-talssång som The captain with the whiskers eller säkerligen lika gamla Fare thee well my dearest dear, som Shirley Collins gav ut på skiva redan 1976. I fallet Hares on the mountain är det faktiskt tredje gången hon spelar in låten, men det är först nu hon tycker sig kunna göra dess inneboende mystik rättvisa.

Några rader ur Collins memoarer inspirerade samarbetspartnern Pip Barnes att skriva texten till nya låten High and away, som sedan arrangerats av hennes musikaliska ledare tillika producent Ian Kearey. Låten handlar om vad en tornado kan ställa till med, och smälter smidigt in i sammanhanget. Så bra känner Collins med kollegor sin traditionsmusik.

Collins sjunger samtliga låtar med självklar pondus och med ålderns rätt – hon fyller 88 år i juli – har hennes röst bara mognat. Archangel Hill visar med emfas varför Shirley Collins anses vara en av de största och viktigaste rösterna på den brittiska folkscenen.