Skivrecension

Suggestiv tradition Lira Gillar

Apala

Apala groups in Nigeria 1967-70

Skivbolag: Soul Jazz Records
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 29 maj 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Nigeria tycks vara en outtömlig musikkälla. Jag har dålig koll på ny musik från det folkrikaste afrikanska landet, men brukar häpna över samlingarna med äldre inspelningar som dyker upp då och då. Den nya Soul Jazz-dubbeln har ingen afrobeat eller andra välkända stilar som fújì eller jùjú utan ápálámusik, rytmer som växt fram i muslimska yorùbásamhällen. Musik som knappt släppts utanför Nigeria tidigare.

Det är sång, ofta startar låtarna (ursprungligen utgivna som singlar på EMI och Decca och mindre lokala skivbolag) med en eller flera röster, call and response-sång, innan agídigbo (tumpiano) och trummor och slagverk dansar igång de polyrytmiska låtarna, som är både ryckiga och djupt suggestiva. Gitarr dyker upp vid ett tillfälle, som en kuriositet. Waka, en närbesläktad tradition, med kvinnliga sångerskor, finns med, båda genrerna påverkade senare stilar som fújì. Haruna Ishola (1919-1983), fixstjärnan, är representerad med flera låtar. Andra namn är Adebukonla Ajou and Her Group, Ayisatu Alabi and Her Group och R A Tikalosoro and His Group. Ápálá utvecklades ur wéré, musik som framfördes under ramadan, som en inbjudan till fest, eller bön, tidigt på kvällen. Just nu när jag skriver är det ramadan och jag undrar om traditionen lever vidare i Nigeria i dag? Hur som helst en ovanligt intressant och hypnotisk samling. 

Fler skivrecensioner