Ögrupp

África Negra

Antologia vol 1

Skivbolag: Bongo Joe
Format: 2LP/CD/DL
Publicerad: 16 sep 2022

Den första av två planerade volymer med musik av África Negra, ansedda som en av de främsta musikgrupperna från São Tomé och Príncipe, formellt Demokratiska republiken São Tomé och Príncipe. Det är alltså musik från Afrikas näst minsta stat, sett till ytan. São Tomé och Príncipe ligger strax utanför Västafrika, och de musikaliska traditionerna hörs tydligt på de här (främst) 1980-talsinspelningarna från Radio Nacional STP, som vid tillfället var öns enda professionella studio.

DJ Tom B agerar curator för urvalet och denna första skivvolym innehåller låtar som tidigare släppts i diverse format men är svåra att lägga vantarna på. Som alltid är det värt att hålla koll på Genève-baserade entusiastbolaget Les Disques Bongo Joe, även ansvarigt för släpp från Meridian Brothers, Pedro LIma, Madalitso Band med flera. För det här är sprittande musik, som lever lika mycket i dag som när den förevigades en gång i tiden.

África Negra bildades för ett halvt sekel sedan, hade en intensiv period med skiv- och kassettsläpp för fyrtiotalet år sedan och gör smittande musik med framträdande gitarrer, rumba- och puxa-inspirerade rytmer, samt sång framförd på forro-språket av João Seria. Vi får tolv remastrade spår samt en booklet med intervjuer med nu levande bandmedlemmar och relevanta bilder. Nu inväntar vi volym två, med outgivet África Negra-material.

João Seria har återbildat bandet som släppt tre album de senaste tio åren, och åter turnerar. Bland annat var África Negra ute på en Portugalsväng i somras. Vågar vi hoppas på ett Sverigebesök snart?