Skivrecension

Anomaly
Indisk sitarmusik Lira Gillar

Jasdeep Singh Degun

Anomaly

Skivbolag: Real World
Format: CD/DL
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 16 sep 2022

Dela den här recensionen:

Sitarspelaren och kompositören Jasdeep Singh Degun är född och uppväxt i England. Fem år gammal började han sjunga i det lokala sikh-templet. Tio år senare studerade han under en av de ledande figurerna inom asiatisk musik i Storbritannien. Under sina fortsatta studier var producenten och multiinstrumentalisten Nitin Sawhney hans mentor.

Deguns kunskap om musiken från den indiska subkontinenten är omfattande, men hans studier har även omfattat västerländsk klassisk musik och filmmusik. Och han har tagit till sig många andra influenser, som jazz och asiatisk underground.

Trettio år gammal skivdebuterar Degun med en personlig och fräsch blandning av sina influenser, som på ett vågat men samtidigt vördnadsfullt sätt moderniserar den indiska, klassiska musiken.

Sajanava, med två sångerskor, blandar sångstilar från norra och södra Indien; Translucence, komponerad med Nitin Sawhney, är en konversation mellan Deguns sitar och Sawhneys gitarr; Sawhney har dessutom komponerat skivans enda cover, Nadia, som är Deguns hyllning till den asiatiska undergroundboomen på 1990-talet. Även skivans mest ”traditionella” indiska spår, Mahogany, som bygger på en sydindisk raag (eller raga), har omarbetats och framförs om nordindisk hovmusik, spelad på två sitarer, tabla och mrindigam.

Anomaly är en lysande debut. Musiken är ljuvligt vacker, sorgesam, melodisk, romantisk, drömsk och exotisk. Deguns sitarspel är imponerande och passionerat. Inte mindre än 33 musiker medverkar på skivan, inklusive Sawhney och en sexton personer stark kammarorkester. Men det är Deguns idéer och vision de följer. Han citerar sin Ustad/Gury, att man inte är större än den musik man tjänar.

Jasdeep Singh Degun är stor.


Fler recensioner

Annonser