Diverse artister

Algeciras después de Paco

Skivbolag: Asociación Cultural Sirimusa
Format: DL/USB
Recenserad av: Rolf Nilsén
Publicerad: 16 sep 2022

Algeciras är staden i södra Spanien där Paco de Lucía föddes 1947 och växte upp. Sex år efter Pacos död försöker nu stadens flamencogitarrister samla sig i en dokumentation för att visa att flamencogitarren inte är död i staden trots den stora maestrons frånfälle. Dokumentationen har släppts i form av en usb-sticka med nio musikspår och tre videor. Det är nio flamencogitarrister från Algeciras som medverkar och en av dem är Pacos brorson Antonio Sanchez. Några av gitarristerna är väletablerade som professionella flamencoartister på en avancerad internationell nivå (främst José Maria Bandera som också ingår i Paco de Lucías släkt, och José Carlos Gomez), men alla håller hög klass och visar att arvet från Paco de Lucía lever vidare starkt även i födelsestaden (där Paco i och för sig bara levde under sin tidiga uppväxt).

Videofilmerna är desamma som två av ljudspåren och därutöver har man gjort en film där Pacos stol från en av stadens flamenco-peñas provsitts på ett mycket respektfullt sätt av de medverkande gitarristerna, som också alla i några ord betygar Paco de Lucía sin djupa respekt och saknad.

Som helhet tycker jag att produktionen tjänar bra som en dokumentation av bredden av flamencogitarrister av hög kvalitet från en mellanstor stad som Algeciras. Men trots allt hade jag nog förväntat mig lite mer, när man ändå hade kamerorna framme kunde man lätt ha berättat lite om Pacos tid i Algeciras och om hans betydelse för flamencon i staden. Det känns lite hastigt hopplockat och Paco var värd mycket mer, tycker jag.

Musikspåren finns också utgivna som album via strömningstjänsterna.