Oneness Of Juju

African rhythms 1970-1982

Skivbolag: Strut
Publicerad: 18 sep 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Oneness Of Jujus ledare James ”Plunky Nkabinde” Branch ville förena jazz, r&b och funk med en afrocentrisk grundsyn på musiken. Bandet bildades 1971 i San Francisco, under namnet Juju och har existerat i olika former sedan dess, alltid med James Branch i täten.

African rhythms 1970-1982 är en låtkoppling från 2001 som nu finns återutgiven i remastrad form, som dubbel-cd eller trippel-lp. Samlingen är minst sagt ambitiös och vi får följa med från de tidiga inspelningarna med Ndikho Xaba, sydafrikansk multiinstrumentalist i exil, till loftjazz-scenen i New York (där Juju bodde gratis hos Ornette Coleman). Vidare till de två kultalbum orkestern släppte som Juju på etiketten Strata-East, och två lika cratedigger-begärliga album under namnet Oneness Of Juju för bolaget Black Fire.

Bland de som hittade dessa DIY-plattor kom de att utgöra en stor influens. Washington DC:s go-go-funk hade aldrig låtit som den skulle göra utan Juju, och rare groove-discjockeys i Storbritannien blev också eld och lågor över alla grymma grooves. Every way but loose är den mest välkända låten för alla dansgolvsbesökare, och hiphop-legendaren J Dilla har tolkat titelspåret.

Strut Records samling har med åren fått karaktären av en modern klassiker och rymmer mycket mer än så. Oneness Of Jujus inspelningar har verkligen bibehållit sin fräschör. Bifogade häfte, med foton, omslagstext och intervju berikar upplevelsen. Här finns intrikata samband med storheter som Sun Ra, Pharoah Sanders, Hugh Masekela och Gil-Scott Heron.

Ett kärt, jujudeliskt återseende.