Från Afrikas horn

Yanna Momina

Afar ways

Skivbolag: Glitterbeat
Format: CD/LP
Publicerad: 16 sep 2022

Idol? Så mycket bättre? Nej, detta är raka motsatsen. I Djibouti – en liten stat i Östafrika, på Afrikas horn – är det inte många som ens äger en tv och att framföra musik är ett socialt nöje, ett tillfälle att uttrycka sig. Gärna om kvällen och natten när den höga luftfuktigheten krävt sin tribut.

Afar ways rymmer inspelningar från en östafrikansk halmhydda på pålar, med Yanna Mominas uttrycksfulla röst och sparsamt ackompanjemang. Allt fångat av Grammy-vinnande producenten Ian Brennan (Tinariwen, Ustad Saami, Zomba Prison Project) för detta, det tionde släppet i brittiska bolaget Glitterbeats Hidden Musics-skivserie.

Yanna Momina sjunger med sin känslostarka, gälla stämma på ett vinglande vis till endast akustisk gitarr, kalebass, handklapp och call-and-response-röster. I olika kombinationer, och ibland med knappt något ackompanjemang alls. Av låttitlarna utläser jag att hon sjunger om en åsna som vägrar lyssna, och i en annan låt om ett tvångsgifte med en onkel. Om nu inte just de två låtarna råkar handla om samma situation?

Yanna Momina är tydligen ovanlig i den bemärkelsen att hon är en av de få ur Afar-klanernas kvinnor som skriver sina egna låtar. Afar är en minoritet i landet och kom en gång i tiden från Etiopien (Abessinien) och Eritrea.

Innan Djibouti – som sedan länge innehar ett strategiskt handelsläge och utgör transportväg vid sundet Bab el-Mandeb – blev självständigt 1977 kontrollerades landet av araber, portugiser och fransmän. Oroligheterna har varit stora i Djibouti genom åren; bland annat var det länge en enpartistat. Nu är arbetslösheten hög, flyktingströmmarna stora och landet har lidit av svår torka.

Naturen gör sig påmind även på den här skivan. Tidvattnet steg under inspelningarna och det går nästan att höra halmbyggnaden röra sig i vågorna från Röda Havet eller Indiska Oceanen, de två väldiga krafter landet ligger mellan. Det är en samling starkt stämningsfyllda fältinspelningar, som saknar all polityr, men ljudet är lika kristallklart som ökenhimlen.