A pocket full of posies
Barnramsor i nytt ljus

Mediæval Bæbes

A pocket full of posies

Skivbolag: Bellisima
Publicerad: 22 sep 2019

En skiva med engelska barnramsor – nursery rhymes – har länge varit på planeringsstadiet för Mediæval Bæbes musikaliska ledare, Katharine Blake, som själv har två döttrar. Redan 2013 tyckte hon att sångerna kändes urvattnade och slentrianmässiga. Hon ville återuppväcka intresset för genren när olyckan slog till: hennes partner, barnens far, diagnostiserades med cancer och projektet lades på is. När A pocket full of posies nu äntligen är utgiven, är det ett stort arbete, 29 spår på två cd-skivor, inlagda i en inbunden liten bok med texter och kommentarer till alla sånger.

Sin vana trogen har Blake givit flera av ramsorna helt nya melodier som lyfter fram texternas budskap; hon tycker själv att hennes erfarenheter de senaste åren har givit henne nya perspektiv på sångerna; bakgrunden till ramsorna kan ha varit samhällskritik eller livskommentarer, eftersom sångerna till en början inte nedtecknades utan bevarades genom muntlig tradition – från moder till barn. Blake har i vissa fall letat fram verser som censurerades av viktorianerna.

En tredjedel av skivans 29 spår har fått ny musik (kanske lika många av spåren är mer kända i Sverige). Från den kortaste ramsan cirka halvminuten lång till den längsta på fyra och en halv minut har alla samma värde för Mediæval Bæbes. Deras ljudvärld är bekant, med traditionella, medeltida klingande instrument – blockflöjter, luta, hackbräde, harpa, nyckelharpa, saz, bouzouki, krumhorn, med mera – och rik stämsång från de sju nuvarande Bæbes, och en stor grupp gästsångare.

Från det romantiska (Lavender’s blue) till det oroande (Bessy Bell and Mary Gray), utan att väja från dissonanser, som blues, Bartóks ungerska musik, acid folk, eller till och med livet. A pocketful of posies har lika mycket att ge vuxna som barn. Till lek eller blott att lyssna på.